Welcome Notes
Goodluck dearself untuk sem 2 =)
Syazell ;
Love Type
Refresh Profile Stuffs Twitter Follow Dash
owner


" Forgive for everything? till then again, in Jannah. Insha Allah. "


tagboard



Donation




Credits

© Full edited by me. Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah.
RAINING~~
Wednesday, December 31, 2014 • 1:11 PM • 1 comments




2014 bakal melabuhkan tirai. Banyak kenangan suka duka, manis pahit yang telah dilalui oleh semua orang. Dan mestilah semua orang inginkan keadaan yang lebih baik pada tahun 2015 kelak.
Okay dah. Over pulak bila berbahasa baku ni. Balik kepada tajuk. Hujan. Keadaan yang kita rakyat Malaysia alami sejak dua menjak ni. Banjir besar yang tak pernah diduga. Tapi Alhamdulillah hari ni agak panas. Boleh la sidai baju dan jimatkan elektrik sebab asyik guna mesin pengering tiap-tiap hari. 

Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling kita. Memang bohong la kalau diri sendiri tak pernah membebel jugak kan. Ye aku ngaku aku pun pernah. Dalam sedar mahupun tak, kita asyik cakap,

"Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye..." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?
Berapa ramai di kalangan Kita yang mengeluh bila Hari hujan?
 Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
 Alahai, hujan laaagiiii
 Tiap-tiap Hari hujan...susah la mcm ni
 Payah nak buat apa2 kalau Hujan
 Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA :
"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.
"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
 Membersihkan udara
 Menyubur tanaman
 Membekal air ke empangan
Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?
"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat TU kan ? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram / tak best. Kesian hujan.
Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap Hari Ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?
"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)
Maka, BERDOALAH. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik.. Dalam ilmu tasawwuf Dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.
"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.
"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Dan bumi Dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

Kalian ingat tak, dalam tahun ni juga, bulan berapa tah, pernah terjadinya kemarau kat negara kita ni. Kita tunggu punya tunggu punya tunggu. Tak hujan-hujan. Pernah tak kalian ambil iktibar. Bila hujan, kalian merungut. Bila panas kalian merungut. And now, Allah kasi pulak banjir besar. AllahuAkbar. Asal kita tahu, setiap yang belaku tu pasti ada hkmahnya. Pasti ada yang Allah nak tunjuk dekat kita. Bersangka baiklah dengan Allah.



Blogger Hanis Amanina said...

kena positif selalu :)

 

Post a Comment

hello!!!
Lets talk here//
Anyone who don't have blog just put ur facebook link
by the way, no harsh word please...
love u all..!!


|